August 18 2017 07:37:01
Navigáció
· Főoldal
· IVV 10 Km Tatabánya
· IVV 10 Km Tata
· GeoCheckpoint
· 109HA/DU004
· QSL Contact
· Eladó Rádiós dolgok
· Mérőállomás kialakítása
· WS állomások javítása
· Power Saver
· Galéria
· Copyright
· Cikkek
· Letöltések
· GyIK
· Fórum
· Linkek
· Hírkategóriák
· Kapcsolatfelvétel
· Keresés
Időjárás előrejelzés
Felhasználók
· Online vendégek: 1

· Online tagok: 0

· Regisztráltak: 2
· Legújabb tag: Balazs
WS állomások javítása

Az észlelők (amatőr meteorológusok) nagyrészt különböző típusú WS állomásokat használnak.

Rengeteg tévhit, fals információ, sufnituning, stb... van közkézen ezekkel az állomásokkal kapcsoltban, rengeteg infó viszont nincs megosztva az eszközöket használókkal.
Ezért jutottam arra az elhatározásra, hogy létrehozom ezt az aloldalt!
Itt igyekszem az információkat pontosan kiadni, az interneten megtalálható sok fals marhaságról pedig a fátylat lerántani és megírni azt, hogy miért NE tedd amit ott olvasol!!
Abban bízom, hogy így valamivel kevesebb készülék fog meghibásodni emberi marhaság okán...
NEM vitatom azt, hogy lehetnek olyan dolgok amelyek valakinél, valahol, valamilyen körülmények között működnek/működhetnek, azonban a nagy általánosságban valószínűleg mégsem igaz, és inkább a készülék károsodásához vezet mintsem annak jobbá tételéhez.

Igyekszem mindent a lehető legpontosabban leírni, fényképekkel illusztrálni, elmagyarázni, megmutatni. Ebben segítségemre van az, hogy kb 2 éve javítom ezeket az állomásokat és kiegészítő elemeiket. Ahol lesz rá mód ott műszeres méréssel (és annak bemutatásával) is igazolni fogom az állításomat, vagy éppen mások állításának valótlanságát!!
Hát csapjunk a lovak közé :)

Kezdjük a tévhitekkel és a szándékos félrevezetéssel (üzlet):

Sajnos egyre többször hallom, hogy egy állomásban vagy szenzorban "processzort vagy chip-et cseréltek" ettől jó is lett..., persze sok ezer forintért.

Lássuk az igazságot:

Mind az állomásokban, mind pedig a szenzorban van "processzor vagy chip" kinek mi tetszik, DE ezek felület szereltek és fekete műgyantával vannak leöntve, ergo lehetetlenné téve annak cseréjét!! Lásd fotógaléria WS javítás album.

Ha valaki ilyennel próbálkozik bátran el lehet küldeni...

Szomorú tény, és főleg a szenzorra jellemző (mivel kint van télen-nyáron, hidegben-melegben, párában, stb...), hogy a benne lévő SMD alkatrészek, ellenállások, kondenzátorok, kifolynak, elrepednek, vagy éppen a forrasztás oxidálódik el, esetleg a pára dolgozik benne és művel furcsa dolgokat.

Azt mindenkinek elárulhatom, hogy egy egyszerű alap méréssel, megállapítható, hogy melyik alkatrész a rossz. Valamint a tévhitek eloszlatása végett azt is leírom, hogy ezen alkatrészek ára darabonként nem éri el sokszor még az 50.- forintot sem!

A cseréjük pedig némi gyakorlattal és egy megfelelő forrasztóállomással (na nem a pisztolypáka) pedig kb 1 perc. A szenzor azonnal működik. Szóval ilyenkor sokan bepróbálkoznak a processzort cseréltem 5.000.- forint dumával. Aki nem ismeri a készülék felépítését ezt hajlandó is elfogadni és fizetni, inkább, mint 10.000.- ért egy új...

Hatótávolság növelés:

A második kedvenc témám. Mivel vezeték nélküli híradástechnikával valamint mobil telekommunikációval foglalkozom évek óta, rádióamatőr vagyok, és még a szakmám is ez, nagyjából sejtem, miről beszélek!

Sokan gondolják, hogy ha fognak egy szép hosszú villamos vezetéket és azt a készülék (bázis vagy szenzor) antennájára forrasztják, azzal egy szép, jól működő antennát készítenek. Hááát...

Ami biztos, azonnal elhangolódik az antenna, a vezeték minden zavart összeszed. Igen, jó antenna lesz, szépen fogja majd venni a Kossuth rádiót. Vajon jó ez az állomásnak? Ugye nem annyira. Nem ez lenne a cél. Azt tudni kell, hogy ezek az antennák, bármennyire is egy darab vezetéknek tűnhetnek (bázisállomás) a valóságban igen is a megfelelő hullámhosszra vannak méretezve.

Kis segítség a vezeték hosszát az alábbi képlet alapján könnyen kiszámolhatjuk: fény terjedési sebessége (m/s) / frekvencia (Hz) az így kapott hossz méterben értendő!

Lássuk számokkal : 300000 / 433000 = 0,693 azaz 69,3 cm! Az antennaként használt vezeték hossza nem mindig ennyi. Sorba kapcsolt tekerccsel hosszabbítható, párhuzamosan kapcsolt kondenzátorral rövidíthető!! Tehát ha a vezeték csak 13 centiméter, akkor nem én számoltam rosszul, sokkal valószínűbb, hogy sorba van kapcsolva vele egy tekercs, hogy a hossza megegyezzen a hullámhosszal!!

Ezért könnyen belátható, hogy ha rádobunk egy jóval hosszabb "drótot" - mondván nagyobb "antenna, nagyobb hatótáv..." - akkor csak elhangoljuk az antennát.

A szenzornál ez főképp igaz! Abban egy hurok dipól van! Azaz a nyák lemezen egy hurok van kialakítva a vezető rétegből, ez "középen táplált" és egy kis porcelán tekergetős bigyó van az egyik végére téve. No az a bigyó egy forgókondenzátor, amivel az antenna frekvenciára hangolható!

Több helyen olvastam mindenféle sufni megoldást arról, hogy miképp kell ezt a hurkot átvágni és hova kell az antennának szánt vezetéket forrasztani. No ezekkel egy probléma van, szinte mindenhol csak átvágják a nyák lemezen lévő vezető réteget. Mi ezzel a baj? Az hogy így a vezető rétegek közelsége miatt gyakorlatilag egy kondenzátort készítenek. Mit írtam erről korábban?? Ugye - ugye. Szóval ilyenkor kb 0,5 cm hosszan el is kellene távolítani a fóliát, mindkét oldalon. Megakadályozva a kapacitás kialakulását.

A másik, ami szinte minden leírásban megegyezik az, hogy a kis porcelán tekergetős bigyó után forrasztják be a vezetéket! Mi is az a kis bigyó? Igen egy hangoló (kicsatoló) kondenzátor. Az antenna hangolására! Tehát a tekergetős bigyó elé kell forrasztani az egyébként hullámhossznak megfelelő méretű "drótot"! Sőt simán ki is vehető a panelból és akkor nem is kell vagdosni a nyákot, mivel kapásból lesz egy 0,5 cm-es hézag! Lesz 2 darab furat is amibe be lehet a vezetékeket szépen forrasztani, ergo nem kell a sufnituning, és bármikor visszaállítható az eredeti állapot!! (ha mégsem működne)

Azt a kis tekergetős porcelán bigyót nem azért tették bele, hogy TE otthon tekergesd!! Persze ha van otthon frekvenciamérőd minimum 2 tizedes pontossággal, akkor csavargasd bátran :)

FOLYTATOM...
Hozzászólások
Még nem küldtek hozzászólást
Hozzászólás küldése
Hozzászólás küldéséhez be kell jelentkezni.
Értékelés
Csak regisztrált tagok értékelhetnek.

Kérjük jelentkezz be vagy regisztrálj.

Még nem értékelték
Bejelentkezés
Felhasználónév

Jelszó



Még nem regisztráltál?
Regisztráció

Elfelejtetted jelszavad?
Új jelszó kérése
Ma
2017. augusztus 18.
Péntek
Ilona

A Nap kel 04:54-kor,
nyugszik 18:54-kor.
Holnap Huba napja lesz.
Üzenőfal
Üzenet küldéséhez be kell jelentkezni

Még nem küldtek üzenetet
Top 118,055 egyedi látogató Top